OGANJ I MIR

Lk 12, 49-53.

Draga braćo i sestre!

            U Starome zavjetu Svetoga pisma, oganj samo izraz Božje salve već izraz Božje svetosti, jer u isti čas je privlačan i strašan. Tako imamo zapisano da se Bog objavio Mojsiju na brdu Horebu u obliku gorućega grma, prorok Ilija je bio uzet na nebo u ognjenim kolima, u knjizi proroka Danijela oganj je element koji označuje Božju prisutnost, a posebice oganj ima ulogu u opisu suda Božjega. Oganj ima, dakle, dvojnu ulogu: oganj je objava Boga živoga te oganj zahtjeva čistoću pred Bogom živim. U Novome zavjetu, posebice u Lukinom evanđelju kojega smo danas slušali, oganj se spominje dva puta. Prvi put se pojavila pri slici koju je Ivan Krstitelj izrekao naviještajući dolazak Mesije koji će krstiti Duhom i ognjem. Duhom Svetim – božanskom energijom za onoga tko prihvati Isusovu poruku. Ognjem – kazna za one koji ju ne prihvate, kazna za grešnike. Drugi put kada se spominje oganj je kod Jakova i Ivana koji, nakon što samarijansko selo nije prihvatilo Isusovu poruku, zatražiše od Isusa da „oganj siđe na njih i uništi ih“. U oba slučaja slika ognja je predstavljena kao Božja kazna za grešnike. (Usp., Alberto Maggio, Komentar na evanđelje 20.nkg; http://www.vjeraidjela.com/20-nedjelja-kroz-godinu-c-komentar-evandelja/ 13.VIII.2016.) Ovo evanđelje spominje treći puta sliku ognja. No, to je sada jedan drugi oganj. To je oganj koji označava novi pročišćeni odnos kojega je donio Krist Gospodin nama ljudima.

            U ovom ulomku svetoga evanđelja, Gospodin postavlja pitanje: „Mislite li da sam došao mir dati zemlji?“ A onda odmah odgovara: „Nipošto, kažem vam, nego razdjeljenje.“ Prorok Izaija nazvao je Mesiju „knezom mira“, a ovdje Krist govori pomalo nerazumljivo i oštro. No, kada taj mir povežemo s ognjem, tada nam je jasno kakav to mir Krist nije donio. Krist nije došao da stvori savršeno svjetsko društvo gdje će cvasti blagostanje naroda i zemaljski mir. Naime, više puta blagostanje naroda ili osobno blagostanje predstavlja opasnost za našu besmrtnu dušu jer nam stvara lažnu sigurnost. Zato Krist Gospodin ne želi da budemo mirni po pitanju spasenja i posvećenja naših duša. Stalno moramo biti u sukobu s grešnim stanjem našega života, moramo se sukobljavati sa starim-ustajalim načinom života. Zato, kada Krist nabraja kakvi će biti sukobi upotrebljava odnose oca i sina, majke i kćeri, svekrve i snahe, dakle, to su sve odnosi staro – novo. Kršćanin je nanovo rođen iz vode i Svetoga Duha, kršćanin je u sakramentu svete Potvrde primio oganj, snagu toga istoga Svetoga Duha, i zato se kršćanin ne može pomiriti sa starim, grešnim načinom života. Kršćanin mir traži jedino u Gospodinu Bogu, a do toga mira se dolazi po vatri, po borbi, po radikalnom življenju svetoga evanđelja. Jedino u stalnoj borbi u Svetome Duhu, nalazi se mir. Kršćanin zato je u stalnome sukobu sa grijehom, kršćanin zato će biti odbačen, osuđen i ismijan od ovoga svijeta jer on se ne može i ne smije nikada pomiriti sa zloduhom, s grijehom i ustajalošću

 Draga braćo i sestre!

Oganj je simbol Duha Svetoga. Ono što taj Oganj takne to preobražava. I jedino po Svetome Duhu dolazimo do mira. Stalnom životnom borbom i uz pomoć Božju moramo se svaki dan dati mijenjati na bolje te svaki dan se opirati i biti u sukobu sa grijehom. U tome neka nam pomogne zagovor BDM i sv. Josipa, tako neka bude. Amen.